Inici » Biblioteca El Carmel-Juan Marsé, Destacat, Espai Barcelona, Etapes, Itineraris literaris, Novel·la barcelonina, Novetat

Passejant per Barcelona per Hans Christian Andersen. Etapa 7

29 abril 2021 Sense Comentaris

torín1Durant sis pàgines, Hans Christian Andersen ens relata la seva assistència a un espectacle taurí a la plaça de toros El Torín amb una detallada descripció de la plaça i el seu ambient, així com de la “novillada” i del comportament del públic. Us en detallem un tros.

“El espectáculo más popular entre todas las clases sociales en España es la corrida de toros; por lo tanto, todo pueblo de regulares dimensiones tiene su plaza de toros; creo que la mayor está en Valencia. A través de nueve de los meses del año, éste es el espectáculo preferido de los domingos. El domingo siguiente pensábamos ver una corrida en Barcelona; por lo visto, se trataba tan sólo de una novillada, no era una corrida en serio, nos dijeron, pero siempre podría darnos una idea de cómo sería el espectáculo auténtico. En la Rambla tomamos un ómnibus –o tartana– y recorrimos veloces el largo trayecto hasta la plaza de toros, un gran edificio circular, de piedra, no muy lejos de la estación de Gerona. El enorme ruedo del interior está cubierto de arena y cercado por una barrera de tres varas de altura, detrás de la cual se extiende un pasillo ancho y abierto para el público de a pie. […] Más allá del pasillo se elevan en círculo las gradas de piedra del anfiteatro, destinadas a los espectadores. En lo alto de la plaza hay también un par de galerías de madera y tribunas con bancos y sillas. Cogimos sitio abajo para disfrutar mejor del ambiente popular. El sol daba en una mitad del ruedo; abanicos cuajados de lentejuelas nos hacían guiños, nos cegaban, eran como grandes pájaros batiendo sus alas deslumbrantes.”

collage-torín

El Torín va ser la primera plaça de braus construïda a Barcelona. Es va inaugurar el juliol de 1834 al barri de la Barceloneta, a l’emplaçament on en l’actualitat hi ha la seu central de Gas Natural. La plaça  era obra de l’arquitecte Josep Fontserè i Domènech, encarregada per la Casa de la Caritat, amb la condició de destinar part de la recaptació a finalitats benèfiques, segons una Reial Cèl·lula de Ferran VII de 1827. La plaça de toros va ser tancada el 1923 i enderrocada el 1946.

Si voleu saber més sobre les places de toros a Barcelona, us recomanem la lectura del dossier Toros a Barcelona publicat per la revista Avenç sobre aquest tema.

Deixa el teu comentari!

Afegeix el teu comentari, o bé afegeix links des del teu lloc web. També et pots subscriure als comentaris a partir de l'RSS.