Inici » Activitats, Barcelona Cinema, Biblioteca El Carmel-Juan Marsé, Destacat, Novetat

Barcelona en cel·luloide: Vicky Cristina Barcelona a la Filmoteca

29 novembre 2010 Sense Comentaris

Demà dimarts 30 de novembre de 2010 a les 19.30h a la Filmoteca tindrà lloc la projecció de la pel·lícula Vicky Cristina Barcelona (Woody Allen, 2008), dins el programa de cinema i xerrades “Barcelona en cel·luloide” organitzat per Biblioteques de Barcelona.

Tot seguit, hi haurà una talua rodona amb la participació de Manuel Delgado (antropòleg), Imma Merino (crítica de cinema), Juan Miñana (escriptor) i Esteve Riambau (director de La Filmoteca).

“El film més taquiller de Woody Allen és aquesta comèdia fresca i dinàmica que ha funcionat arreu del món com un magnífic espot de la Barcelona més turística al mateix temps que ha recollit un bon sac de premis (entre d’altres, l’Oscar a la millor actriu secundària per a Penélope Cruz i el Globus d’Or a la millor comèdia). Tanmateix, a casa nostra va generar divisió d’opinions, principlament per la gran quantitat de tòpics culturals que aplega i pels estereotips racials de l’Espanya més castissa representats per Bardem i Penélope, que actualitzen, respectivament, els mites de Don Juan i Carmen.”

Font: Programa 21 de la Filmoteca

Diu el crític literari i escriptor  Jorge Carrión:

“En el cambio de siglo la representación de Barcelona se ha convertido en una cuestión global. El éxito urbi et orbe de La sombra del viento (2001), de Carlos Ruiz Zafón, y de La catedral del mar (2006), de Idelfonso Falcones, ha coincidido con el estreno de diversas películas que han escogido a Barcelona como escenario: Todo sobre mi madre (1999), de Pedro Almodóvar, L’auberge espagnol (2002), de Cédric Klapisch, The Cheetah Girls 2 (2006) , de Kenny Ortega, y Vicky Cristina Barcelona (2009), de Woody Allen. Todas esas ficciones tienen en común una misma topografía: la Barcelona tradicionalmente turística, configurada por el Barrio Gótico y la ruta modernista, con Montjuïc y el Parc Güell en sus extremos y con la Rambla como ecuador (…) Según un estudio de la consultoría británica Saffron, sólo París y Londres “superan a Barcelona en la clasificación de ciudades europeas con mejor marca” (1). Como ha estudiado el antropólogo Manuel Delgado, el éxito de la marca guarda relación directa con la representación simplificadora de la ciudad (2). Si una metrópolis es una máquina de generar complejidad (política, social, cultural, urbanística), el branding funciona como operación de vaciado. La densidad de la trama de significados superpuestos se reduce al eslogan. La variedad infinita de edificios se resume en un skyline. En una ruta cultural de tres horas. Una vez la realidad ha sido convertida en un mosaico de media docena de iconos, cualquier lector o espectador de best-seller, en cualquier lugar del mundo, podrá reconocerla de inmediato. Yo estuve ahí. Eso es la Sagrada Familia. Da igual que Cecilia Roth, en ese taxi que la lleva a la transexual periferia, no tenga por qué pasar por delante de la obra maestra inacabada. Una inyección de placer estético bien vale el rodeo.”

(1)     “La gestión de la marca Barcelona”, La Vanguardia, 27 de gener de 2010.

(2)     Manuel Delgado, La ciudad mentirosa: fraude y miseria del modelo Barcelona, Madrid, Los Libros de la Catarata, 2007.

Font: Jorge Carrión, 2010. Barcelona en el siglo XXI. La literatura de la marca Barcelona (2000-2010).

Aquesta setmana esperem l’estrena d’una altra pel·lícula ambientada a Barcelona, Biutiful, del mexicà Alejandro González Iñárritu, que es promociona com l’antítesi de la Vicky Cristina Barcelona de Woody Allen, on es mostra una Barcelona sòrdida, llardosa i totalment antiturística, que correspon a la imatge de baixos fons que podem trobar a qualsevol gran urbs europea en l’actualitat. Dues pel·lícules que posen Barcelona, com a representació urbana postmoderna i cosmopolita, en el pla cinematogràfic internacional.

Podeu consultar la guia de Lectura “Barcelona en cel·luoloide” elaborada per Biblioteques de Barcelona.

Deixa el teu comentari!

Afegeix el teu comentari, o bé afegeix links des del teu lloc web. També et pots subscriure als comentaris a partir de l'RSS.