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La Barcelona de José Agustín Goytisolo: poetes i arquitectes

6 març 2014 1.280 views Sense Comentaris

Edifici del carrer Bach núm. 4, cantonada amb M. Pérez Cabrero

Afirmar que José Agustín Goytisolo era una poeta urbà ens diu poca cosa avui dia, però aquest és precisament un dels trets característics de la seva generació (penseu, per exemple, en Metropolitano, del poeta i editor Carlos Barral, o en el Tratado d’urbanismo d’Ángel González). En el cas de José Agustín, aquesta inquietud es palesaria en la participació al Taller d’arquitectura de Barcelona, creat per Ricard Bofill el 1961, i que fins el 1975 va tenir la seu al número 99 del carrer Nicàragua.

La idea de Bofill era aplegar un equip d’arquitectes, dissenyadors i intel·lectuals que treballessin de manera interdisciplinar i imaginativa per renovar l’arquitectura i l’urbanisme sense oblidar el punt de vista social ni l’estètic. Bofill va proposar-li la incorporació a Goytisolo el 1965, poc després que el poeta perdés el pare i l’avi. L’equip el composaven Ricardo i Ana Bofill, Salvador Clotas, Manolo Núñez Yanowsky, Serena Vergano, Ramón Collado i Peter Hodgkinson. Recordant aquella trobada, el poeta escriu a Bajo tolerancia:

Nos hicimos amigos y muy pronto
ya estabas explicándome tus primeros proyectos
para cambiar la forma de calles y edificios
y para ellos buscaste las manos más expertas
contratando geómetras
y dibujantes suaves como cisnes
y me encargaste a mí
que tradujera en signos mis sueños y obsesiones
y te ilustrara sobre el arte antiguo

Goytisolo havia d’aportar la seva imaginació i el seu coneixement de l’art, però sobretot la seva sensibilitat social: es tractava de promoure un urbanisme més humà, sensible a les necessitats d’una societat, la dels seixanta, que construïa acceleradament barris dormitori.

A Barcelona, Goytisolo va participar en treballs de l’estudi com l’edifici del carrer Bach 4, prop del Turó Park (on hi va viure un temps Gil de Biedma). Fora de la nostra ciutat va participar en obres arquitectòniques com El Xanadú (Calp, 1968), El Castell (Sitges, 1969) i la Muralla Roja (Calp, 1972-74). En el próleg a Taller de arquitectura (1977-1995) ens diu el poeta:

He nacido, vivo y trabajo en una ciudad que amo, que amo y que odio, que me fascina y engaña, que muda de rostro, crece y se vuelve irreal, sádica, rodea mis sueños y melancolía y me empuja a extraños lugares gratos, a reuniones incalificables. Y deseo continuar viviendo aquí, pues no creo en el llamado retorno idílico a la naturaleza, a eso que ahora dicen el campo, como no sea para ir de caza o a bañarme en una playa. [Los Goytisolo, p. 459]

A més a més de redactar els escrits del Taller, atendre la premsa, i aportar idees per nous projectes, Goytisolo portava un diari de treball on hi anotava versos que acabarien prenent forma i publicant-se a Bajo tolerancia i a Taller d’arquitectura.

Una ciudad vacía
es una pesadilla apasionante igual que un rostro
sin persona detrás o máscara en desuso
porque calles y plazas y anuncios luminosos
y edificios y ruidos
son aspectos son signos que expresan la ciudad:
la auténtica colmena son los hombres.

Llega la noche urbana y poco a poco
desparecen los últimos transeúntes
pero siguen ahí se oye su aliento
y el solitario puede entonces suprimir las fachadas
y ver sueños y anhelos y proyectos
y analizar las partes del retablo.

Todo cobra sentido: ropa tendida o flores
hablan de la rutina de tal o cual familia
de inmigrantes alegres en construcciones fúnebres
mientras el poderío del dinero
brilla en los centelleantes edificios metálicos
y el tedio hunde sus manos en el sueño
de los infortunados barrios-jardín.

Si se abre una cortina
o se atraviesa un lienzo de pared
pueden reconocerse las ventas aplazadas
en el abrazo de parejas sórdidas
y cuando los kilovatios dejan de gritar
aparecen artículos del código civil
o reglamentaciones y fracasos
en cortinas y antenas: y los vicios y normas
la historia entera y el futuro
de la ciudad están entre las páginas
del libro que angustiado deshoja el solitario.

 (Taller de arquitectura, 1977-1995)

 

Al mapa següent trobareu els espais que apareixen a l’itinerari:


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