L’autor del mes… Bernard-Marie Koltès
Bernard-Marie Koltès va néixer a Metz (França) l’any 1948. De família catòlica i burgesa, va ser alumne d’un col·legi jesuïta fins acabar el batxillerat.
Es va formar al Théâtre National de Strasbourg (TNS) ), on va estudiar direcció d’escena i va començar a escriure peces dramàtiques que podien servir per als tallers d’interpretació dels alumnes de l’escola i sovint dirigia ell mateix.
La seva primera obra com a dramaturg professional va ser La nuit juste avant les forêts, un monòleg que es va estrenar al Festival d’Avinyó el 1977. Després de diversos viatges a l’Amèrica Llatina i a l’Àfrica, va escriure Combat de nègre et de chiens (Combat de negre i de gossos), que té com a escenari les obres d’una empresa estrangera en plena selva d’un país africà.
Però la gran eclosió de Koltès es va produir a la dècada dels 80 gràcies a la seva trobada amb el director, també francès, Patrice Chéreau.
El 1982, Patrice Chéreau que ja gaudia de reconegut prestigi, inaugurava la seva gestió al capdavant del Théâtre des Amandiers a Nanterre (França) estrenant la segona obra d’un Bernard-Marie Koltès que en aquell moment era un autor totalment desconegut, Combat de nègre et de chiens, aconseguint molt bona acollida, fet que va provocar que poc després s’estrenés a Nova York. Aquest va ser el punt de partida d’una col·laboració que va fer que des de 1983 fins a la seva mort el 2013, Chéreau fos l’únic a muntar obres de Koltès a França.
En la temporada 85-86 Chéreau va dirigir un nou text de Koltès, Quai Ouest, i la temporada següent el director va insistir amb un tercer Dans la solituds des champs d’cotó (En la soledad de los campos de algodón), un dels espectacles més aplaudits del Festival d’Avinyó 88 i que va suposar la consagració definitiva de Koltès i el seu reconeixement internacional.
Les darreres obres de Koltès van ser Le retour au désert (Regreso al desierto), estrenada el 1988 i Roberto Zucco estrenada pòstumament. Aquesta darrera obra que es basa en un personatge real, recrea la vida d’un assassí en sèrie i va ser escrita quan l’autor ja sabia que s’estava morint.
Koltès va morir de sida el 1989 amb 41 anys, deixant només mitja dotzena d’obres teatrals, però des de llavors no ha deixat de representar-se en diferents escenaris del món i s’ha convertit en un clàssic del teatre francès contemporani.
“Sempre he avorrit una mica el teatre perquè el teatre és el contrari de la vida, però sempre hi torno, i m’agrada perquè és l’únic lloc on es diu que allò no és la vida”
Deixa el teu comentari!