Poeta del mes: Elena Medel
Aquest mes volem recomanar-vos la lectura d’una poetessa que, tot i la seva joventut, fa temps que li ha quedat petita l’etiqueta de “promesa”: la d’Elena Medel (Córdoba, 1985) és una de les veus amb més present i futur de la poesia escrita en castellà.
Amb només setze anys va publicar el seu primer poemari, Mi primer bikini (DVD, 2002), amb el qual va obtenir el premi Andalucía Joven. Seguiren Vacaciones (Gaviero, 2004), Tara (DVD, 2006) –una colpidora elegia a la mort de la seva àvia– i el quadern Un soplo en el corazón (Ediciones del 4 de agosto, 2007).
Aquest any ha publicat Chatterton (Visor, 2014), poemari amb què va guanyar el XXVI premi Loewe en la categoria Creación Joven. El jurat, del qual en formaven part, entre altres, Soledad Puértolas, Francisco Brines o José Manuel Caballero Bonald, va destacar el seu aspecte generacional: hi apareix de manera evident la precarietat laboral, social i fins i tot emocional dels joves. No del tot d’acord amb l’etiqueta, Medel ha afirmat amb contundència: “No sé si es un libro generacional. Es un libro sobre el fracaso.”
Però més enllà de la crisi i el desencís, Chatterton també és un llibre, en paraules de l’autora, “lluminós” i “tranquil”, que s’allunya del llenguatge més fosc i barroc de l’anterior poemari, Tara, i aposta per un de més clar i narratiu, més proper al de Mi primer bikini.
En una entrevista concedida amb motiu del lliurament del premi, Medel afirma que Chatterton és un llibre d’amor absolut a les paraules, perquè quan la realitat ens falla les tenim sempre a mà per salvar-nos. El títol del llibre també té a veure amb aquesta relació de l’escriptor amb una realitat que no s’assembla a la que havíem previst o intentat inventar-nos: és un homenatge a Thomas Chatterton (1752-1770), que va inventar vides d’escriptors, en va escriure l’obra, i va suicidar-se un cop descoberta la impostura.
Els poemes de Medel ja han estat traduïts a més de deu idiomes. A més a més de poeta, també és redactora en cap de la revista Eñe i editora del segell de poesia La bella Varsovia. I escriu relats, que trobareu en antologies com, per exemple, Matar en Barcelona.
A continuació us deixem un tast del seu darrer llibre:
Un cuervo en la ventana de Raymond Carver
para Erika
Nadie se posa en el alféizar —son veintiocho años
de espacio adolescente—,
pero qué ocurriría si el pájaro sobre el que he leído
en todos los poemas
se colara por el patio de luces y asomara
por el alféizar de mis veintiocho años,
un pájaro
mi habitación adolescente.
Y qué ocurriría si yo escribiese aún
—si me preguntan, respondo que ya no—
y un pájaro cualquiera, ninguno de los pájaros sobre
los que haya leído en todos los poemas,
un cuervo o una de las palomas negras que asoman en la oficina,
interrumpiese en la escritura
como el que se posó en la ventana de Carver.
¿Ganaría su lugar en el poema?
¿Dejaría de ser pájaro?
Alza el vuelo. Ya no hay
habitación en el alféizar.
Deixa el teu comentari!