Inici » Biblioteca El Carmel-Juan Marsé, Destacat, Espai Barcelona, Etapes, Itineraris literaris, Novel·la barcelonina, Novetat

Passejant per Barcelona amb Hans Christian Andersen. Etapa 4

19 abril 2021 Sense Comentaris
Accés al Teatro Circo Barcelonés des de la Rambla a principis del segle XX.

Accés al Teatro Circo Barcelonés des de la Rambla a principis del segle XX.

“Mi estancia en Barcelona coincidió con el cierre de sus dos grandes teatros: el Principal y el Liceo, ambos ubicados en la Rambla. El Liceo está considerado el mayor de toda España; lo vi por el día. El escenario es francamente amplio, profundo y alto. Entré justamente cuando ensayaban una opereta con una ligera melodía de esas de <<tralarí-tralará>>. Los alumnos y coristas del teatro iban a representarla aquella noche en uno de los teatros del arrabal. El patio de butacas es suntuoso y de muy buen gusto, los palcos ricamente dorados, cada uno con su antepalco con divanes y sillas tapizados de terciopelo. En el centro, frente al escenario, se encuentra el palco del director, desde el que ocultamente salen los cables de telégrafo que van hasta la escena. Con la simple opresión de un botón, pueden hacerse llegar las órdenes con la velocidad del rayo al tramoyista, al mozo de máquinas o a cualquier otro de sus ayudantes. En el vestíbulo, junto a la bella escalinata de mármol, está el busto de la reina; el saloncillo del público sobrepasa en suntuosidad a todo lo que París pueda ofrecer en ese estilo. Desde el balcón del último piso se domina un magnífico panorama sobre Barcelona y sobre el dilatado mar. Una compañía de cómicos italiana daba una función en el Teatro del Circo; pero aquí, como en la mayoría de las salas de espectáculos españolas, solamente se representaban traducciones del francés.”

Dibuix de l'interior del Teatro Circo Barcelonés durant el I Congrés Obrer Espanyol al 1870.

Dibuix de l’interior del Teatro Circo Barcelonés durant el I Congrés Obrer Espanyol al 1870.

Durant l’estada de l’escriptor danès, aquest es troba que els dos principals teatres de la ciutat romanguin tancats. Per sort por arribar a visitar el Liceu durant el dia i en fa una detallada descripció afalagant l’equipament. Però no es va quedar sense assistir a un espectacle perquè ben a prop es trobava el Teatro Circo Barcelonés. Inaugurat el 1853 amb projecte de l’arquitecte Rovira i Trias disposava d’una àmplia platea que on fàcilment s’hi podia instal·lar una pista de circ. Va gaudir d’un gran èxit entre el públic fins que va ser destruït per un incendi deu anys després de la seva inauguració, però va ser reconstruït el 1869. El local va perdre protagonisme després de la Guerra Civil i va acabar expropiat el 1944 en un intent del franquisme per dignificar el barri Xino.

 

Deixa el teu comentari!

Afegeix el teu comentari, o bé afegeix links des del teu lloc web. També et pots subscriure als comentaris a partir de l'RSS.