La Biblioteca Horta−Can Mariner recomana… La mirada obscena. Vint converses sobre creació escènica
El Teatre Nacional de Catalunya ha fet vint anys i per celebrar-ho, tot fent equip amb l’Editorial Comanegra, ha editat un recull d’entrevistes molt personals i d’allò més interessants a vint creadors escènics que han dirigit en el TNC en més d’una ocasió.
La mirada obscena. Vint converses sobre creació escènica és una cuidada edició a cura d’Albert Arribas i Ferran Dordal, on podem gaudir de les reflexions d’aquests vint creadors sobre la seva personalitat artística i les arts escèniques en general, i molt especialment sobre l’ofici de la direcció d’escena.
I el que fa encara més engrescadora la proposta és el fet que els entrevistadors han estat, també, figures igualment destacades del nostre panorama teatral; uns còmplices de luxe que han treballat en alguna ocasió (o en un grapat) amb els entrevistats, que hi tenen alguna vinculació o complicitat professional especial, i, que, en alguns casos, són més joves, d’una generació posterior.
Així doncs, per exemple podrem gaudir de les converses entre Sergi Belbel i Cristina Clemente, entre Oriol Broggi i Marc Artigau, Carme Portaceli i Anna Maria Ricart, entre Jordi Prat i Pau Miró, entre el recentment desaparegut Carles Santos i Jordi Oriol, entre d’altres.
Sense dubte, un material d’allò més enriquidor per als espectadors i lectors teatrals que vulguin acostar-se al fet teatral des d’una anàlisi feta en primera persona; no des d’una platea, ni des dels condicionaments fugaços d’una posada en escena concreta, o d’una visió crítica puntual: sinó des de les pròpies entranyes de la creació teatral, una mirada que sovint acaba quedant fora de l’abast del públic en general i que dóna a aquest volum un interès que des d’aquí volíem remarcar.
SERGI BELBEL: Vull que l’obra arribi a l’espectador i que l’espectador visqui una experiència. A la societat d’avui dia hi ha tants estímuls… (…) …hem de treure la gent de casa seva, allunyar-la de les pantalles i oferir-li una experiència única, que no trobarà allà. O els donem experiències i emocions que no trobaran enlloc més o es quedaran a casa. Per tant, la clau és l’emoció i l’impacte físic de tenir uns actors en directe. És el que sempre em fa bellugar una mica la ment. (…) Que l’espectador se’n vagi amb el cor encongit, havent rigut, o havent amortitzat aquella entrada que ha comprat, amb una experiència única i intransferible.
Des d’aquest racó de recomanacions de lectura teatrals celebrem que editorials com Comanegra facin per augmentar els materials editats que ajuden a llegir en profunditat allò que s’exhibeix en els nostres escenaris.
Per acabar, volem aprofitar per, al fil d’aquest tema, deixar una petita selecció de llibres que analitzen des de la primera persona la creació escènica, i que podeu trobar en el nostre Fons Especialitzat en Teatre i Arts Escèniques, així com a d’altres Biblioteques de Barcelona:
BROOK, Peter. Hilos de tiempo. Siruela, 2000. 92(Bro) Bro
SALVAT, Ricard. Escrits per al teatre : pròlegs i ponències / A cura de Maria-Josep Ragué. Institut del Teatre, 1990. 792 Sal
ESPERT, Núria i ORDÓÑEZ; Marcos. De aire y fuego. Aguilar, 2002. 92(Esp) Esp
BARBANY, Damià. Laperla29 : una realitat teatral. Arola, 2013. 792 Bar
BARBANY, Damià. Carme Portaceli i la FEI, Factoria Escènica Internacional. Arola, 2016. 792 Bar
POLLS, Esteve. Cinc minuts abans que caigui el teló: memòries de tota una vida dedicada al teatre. Viena, 2009. 92(Pol) Pol
YTAK. Lluís Pasqual: camí de teatre: interviu. Pirene, 1993. 92(Pas) Yta
PUIGSERVER, Fabià. Fabià Puigserver: hombre de teatro. ADE, 1993. 92(Pui) Fab
MARSILLACH, Adolfo. Tan lejos, tan cerca: mi vida. Tusquets, 1999. 92(Mar) Mar
WILLIAMS, Tennessee. Memorias. Bruguera, 2008. 92(Ten) Ten
Deixa el teu comentari!